Brev:
Min søn vil ikke spise morgenmad
12. august 2012
Alder:
8 mdr.
Min søn vil ikke spise morgenmad
Kære Helen
Jeg har godt nok lige sendt dig et andet brev men nu får du lige et til med et andet emne, tænkte det var mere overskueligt ;-)
Kort og godt …. Hvordan får jeg min søn til at spise morgenmad??
Lidt info:
Det har været en kamp og er det stadig til tider bare at få ham til at åbne munden for skeen men det går nogenlunde så længe det ikke er hjemmelavet grøntsagsmos – Det gider han simpelthen ikke spise :-(
Så han får desværre glasmad pt. Men det er lidt en udfordring fordi der er gulerod i meget af det og han har meget hård mave i forvejen selvom han får 2 x 5 ml laktulose hver dag. Jeg holder af og til pause med jern nogle dage for at få ”renset ud” i hans system, men hvorvidt det er godt det ved jeg ikke, men det er simpelthen så synd for ham det andet. Lægen har tidligere sagt go’ for movicol men jeg kan ikke få så meget vand i ham som man skal blande det op i så det er lidt svært at give ham :-( jeg er bare glad for at det kun er til 12 md han skal ha jern – Han er 8 md nu.
Han vil gerne have alt mad der er på min/vores tallerkner og han får også lov at smage så han er meget nysgerrig på mad, men for det meste vil han bare gramse på det og så ryger det på gulvet uden overhovedet at ha rørt hans mund… Ville jo ønske at han var lidt mere ivrig for at putte mad i munden (alt andet end mad ryger direkte op i munden).
Han har altid været utrolig glad for brystet men det har jeg skåret ned til 3 amninger nu hvor han er rundet de 8 md. Han får for det meste begge sider ca. 1 time efter frokost, så får han kl ca 20 ved sengetid begge sider hvis jeg når det inden han falder i søvn og så får han den sidste tår kun den ene side på et eller andet tidspunkt på natten og dette tidspunkt varierer meget det kan være mellem kl. 1-5. Nogen få gange hvis han græder ustyrligt om natten og jeg lægger ham til holder han op hvilket måske tegner på at han er sulten, men det er et scenarie jeg forsøger at undgå.
Han er ikke en dreng der bruger sut (han vil simpelthen ikke tage den) og sssh og hænder virker på ingen måde… så der er jeg lidt lost.
Hans dagsplan ser nogenlunde sådan ud:
Mellem 06:30-07:30 vågne og står op
Ca. 30 min efter når han har fået tøj på laver jeg grød til ham – Her har jeg prøvet alle former for grød, grøv, ikke grov, fnugget kke fnugget med og uden frugtmos, tynd som tyk med den ene og den anden og den fjerde slags ske, med og uden mønster i frugtmosen… ja you name it! Men han gider simpelthen ikke spise det. Det sker en extremt sjælden gang imellem måske 1 ud af 10 gange at han faktisk overrasker mig og spise en kvart dl.
Da vi springer hans formiddagsmåltid over da det slet ikke passer ind i søvnrytmen får han en ½ bolle med smør eller neutral ost og sidde og gumle lidt på sammen med morgenmaden (men det er jo begrænset hvor meget der kommer ned i maven af den). Det kan også være en skorpe eller rugbrødsbjælke. Men bare for at han har noget at sidde med imens jeg forsøger at made ham. Han får også selv en ske at sidde med. Men det hele ryger faktisk bare på gulvet. Han drikker dog godt med vand.
Mellem 09-10 formiddagslur (den varer alt fra 45 min til 2 timer)
Mellem 11-12 (alt efter hvornår han står op) frokost – Og her får han grøntsagsmos med kød, men jo som beskrevet ovenfor på glas da han ikke rigtig gider spise hj. Lavet. Desværre er udvalget så lille i de supermarkeder vi har tæt på at de har flest varianter med gulerod og få uden ja faktisk kun 2 forskellige hvor den ene er med kød og den anden uden kød. Han elsker begge 2 lige højt :-)
Men derudover får han rugbrødshapsere, på bondebrød hvor jeg skærer skorpen af. Og med leverpostej, neutral ost og jeg har faktisk prøvet med torskerogn og røget makrel men det gider han ikke spise. Jeg har prøvet at give ham en frikadelle fra dagen før men den ryger heller ikke i munden. Det kan varierer mellem 1 rugbrødshaps til at jeg ikke har tal på hvor mange. Mosen mellem ½ -1 glas.
Han kan faktisk godt li bare selv at bide af rugbrøden uden den er skåret i stykker…
Ca. 1 time efter frokost får han bryst hvis han vil begge sider men nogen gange er han ikke mere sulten efter det ene. Nogen gange gylper han efter bryst hvilket må fortælle mig at han er fyldt godt op. Han gylper ellers sjældent ellers – det er kun efter de 2 store måltider som regel.
Mellem 14-15 (igen alt efter formiddagslurens varighed) middagslur (den varer alt imellem 45 min – 1 ½ t)
Mellem 15:30-16 Eftermiddags”mad” hvis man kan kalde det det da han ikke virker synderligt sulten og interesseret i det. Men frugtmos og det varierer alt fra 1 skefuld til ½ dl. Og jeg forsøger igen her med alle mulige smagsvarianter (hj. Lavet det hele – frugtmos køber vi ikke). Han får er ½ bolle med smør eller ost som han sutter lidt på men igen kommer der ikke så meget af.
Hvis jeg laver grød her spiser han 1 skefuld og ikke mere.
Jeg har prøvet med A-38 og frugtmos og det vil han nogen gange gerne have, men er det ikke noget med at jern og mælk ikke går så godt hånd i hånd? De dage han får jern får han det om eftermiddagen.
Et spørgsmål vi har snakket meget om herhjemme: Må man give sit lille barn HUSK eller hørfrø der har været i en morder og drysse på fx A-38 for at det bliver lidt mere fiberagtigt???
KL. 18 spiser vi aftensmad – Han får rugbrødsbjælke, ½ tomat uden skræl at suge i den vil han som regel gerne et stykke agurk hvis han gider og ellers så får han glasmad igen ligesom til frokost og her spiser han ½-1 glas. Han er meget interesseret i vores mad og hvis han vil må han smage nogen gange ryger det ikke i munden men på gulvet og andre gange når det munden ;-) Majskolber vi næsten har gnavet færdig er han vild med ;-) men vi kan så konstaterer at majs kommer hele ud igen ;-) hehe….
Generelt drikker han rigtig meget vand til måltiderne og vi forsøger også at tilbyde ham vand udenfor måltiderne.
Mellem 19:30-20:15 sengetid og der falder han i søvn til brystet nogen gange får han som sagt begge sider men andre gange når han at gå ud som et lys inden.
Han sover ikke igennem… han klynker meget i søvne og græder meget vender og drejer sig og om på maven osv. Han får bryst 1 gang om natten. Varierer mellem 1-5 nogen gange vågner han også om natten og ligger og snakker - men der lader jeg ham bare ligge og så sover han igen efter lidt tid.
Og så starter vi forfra dagen efter…
Jeg har jo din skønne bog om børn og mad og den forsøger jeg at bruge så godt jeg kan både med ideer til mad og dagsplaner. Men jeg tror dette er det tætteste vi kommer på dine tider :-)
Ja det var da en hulens masse info men jeg tænker jo mere info jo bedre mulighed for at svare ;-)
Jeg glæder mig som altid til at høre fra dig.
Kærlig hilsen
Linda